RELAȚII ARMONIOASE

Pașii Comunicării Nonviolente

Scopul conceptului Comunicării Nonviolente este creșterea calității relațiilor, îmbunătățirea conexiunii dintre oameni, care să ducă la împlinirea nevoilor tuturor părților implicate. Prin acțiuni izvorâte din inimă, din bucurie și din contribuție, și nu pentru că trebuie.

CONECTARE SAU CORECTARE?

Astfel, tehnica Comunicării Nonviolente constă în 4 pași. Care funcționează atunci când sunt aplicați cu intenția de conectare.

Așadar, înainte de a-i aplica, te invit să îți verifici intenția cu care pornești la drum.

Este pentru a obține conectare cu tine sau cu cealaltă persoană?

Sau este pentru a corecta sau pentru a obține ce-ți dorești?

Pașii funcționează atunci când sunt însoțiți de deschidere, de curiozitate, de dorință de a-l lua și pe celălalt în seamă și a conta amândoi, în egală măsură.

Într-un moment când se întâmplă ceva care nu-ți place, când cineva face sau spune ceva care te afectează, concentrează-te pe…

  1. OBSERVAȚIE

Ce observi? Ce s-a întâmplat, ce a spus sau a făcut altcineva și te-a stimulat?

Este important să separi observația pură, realitatea așa cum este ea și cum ar fi, de exemplu, înregistrată cu o cameră video, de gândurile, judecățile, evaluările care sunt stimulate de ceea ce se întâmplă.

Așadar, bazează-te doar pe simțurile tale, în special pe ceea ce vezi și auzi. Și separa-le de gândurile și evaluările care-ți sunt stârnite. De povestea care se țese în mintea ta.

În felul acesta, atât tu, cât și cealaltă persoană vă referiți la același lucru care poate fi observat, și scad șansele ca celălalt să aibă o reacție defensivă sau agresivă. Reacție care face să se rupă conectarea, acel împreună din relația voastră.

De exemplu, dacă îi spun fetei mele despre camera ei că “este mizerabilă, e mereu dezordine și haos”, cel mai probabil este ca ea să se apere și să spună că nu e mereu așa (ceea ce este adevărat, iar adjectivul “mizerabil” nu redă deloc realitatea).

 Gata, s-a rupt conexiunea noastră! Eu sunt în judecățile mele despre cum e camera ei, iar ea este în încercarea ei de a se apăra de acuzațiile mele. Fiecare în colțul său, apărându-și propriul adevăr.

Un mod în care separ ce observ de ceea ce gândesc ar fi să spun: “Văd că sunt câteva jucării întinse pe covor, alături de hainele cu care ai fost îmbrăcată la școală.”

  1. SENTIMENTE

Ce sentimente au fost stârnite de ceea ce s-a întâmplat?

Poți privi sentimentele ca pe un indicator de bord, care-ți arată că ceva important pentru tine, o nevoie, o valoare, în acest moment, este sau nu este împlinită.

Emoțiile rezonează în corp. Probabil că poți asocia o durere de umeri sau de spate cu sentimentul de copleșire, de prea mult, de oboseală. Sau îngrijorarea și frica se pot simți ca și cum te roade stomacul. 

Desigur, somatizările fiecăruia pot fi diferite. Însă, senzațiile corporale sunt indicii ale emoțiilor tale. Care s-au trezit, fiind stimulate de ceea ce ai observat, și de ceea ce îți spui despre ce s-a întâmplat.

Ele sunt plăcute, confortabile de simțit atunci când nevoile noastre sunt satisfăcute – bucurie, iubire, recunoștință, apreciere, optimism, inspirație.

Și sunt mai greu de simțit și de dus atunci când nevoile noastre nu sunt împlinite – tristețe, iritare, anxietate, frustrare.

Ca să-ți mărești vocabularul emoțiilor, ți-am pregătit o listă cu ele în zona de Resurse.

  1. NEVOI

Ce nevoi sunt împlinite sau neîmplinite?

Nevoile sunt elementul central al Comunicării Nonviolente, pentru că orice acțiune pe care o facem este îndreptată spre îndeplinirea lor.

Toți oamenii împărtășim același set de nevoi, cu toții avem nevoie de siguranță, încredere, atenție, adăpost, hrană, odihnă, relaxare. Iar pentru împlinirea lor recurgem la anumite strategii preferate. Adică acțiunile pe care le facem în orice moment.

Am pregătit un scurt video despre nevoi și strategii, pe care îl poți vedea aici.

Atunci când știm ce nevoi încercăm să ne împlinim făcând un lucru sau altul, avem mai multă alegere și chiar acces la o multitudine de strategii, la care poate nu ne gândisem înainte. Iată o listă cu nevoi, care te poate ghida să le cunoști pe ale tale.

În exemplul cu camera fetiței mele, punând împreună pașii 3 și 4, pot spune că văzând jucăriile și hainele pe covor, în mine se stimulează iritarea, descurajarea și frustrarea pentru că am nevoie de ordine, dar mai ales de cooperare și de ușurință.

  1. CERINȚA pentru împlinirea nevoilor

Este modalitatea de a pune în acțiune împlinirea nevoilor mele. Este un mod de a-mi asuma responsabilitatea pentru satisfacerea lor, invitând și altă sau alte persoane să contribuie la bunăstarea mea.

Este mai eficient să cerem ceva pozitiv, adică ce dorim să se întâmple, nu ceea ce nu dorim. Și e bine să fie ceva concret, care să poată fi făcut imediat sau în viitorul apropiat.

Știu că am făcut o cerință atunci când am deschidere de a auzi un NU la invitația mea. Am mai multă disponibilitatea de primi NU de la cealaltă persoană cu cât sunt mai în contact cu nevoile mele, pentru că mă pot gândi la multe alte strategii disponibile. Și astfel, nu rămân atașată de una singură sau de o anumită persoană.

În plus, înțelegând nevoile, știu că un NU spus mie este un DA pe care celălalt îl spune altor nevoi ale sale, care îi cer atenție în acel moment.

Legat de camera fetiței mele, aș putea să îi propun: “Cum ar fi pentru tine să îți iei acum 5 minute ca să pui jucăriile la loc și hainele în dulap?”

SAU “Când ai vrea, astăzi, să pui jucăriile la loc și hainele în dulap?” pentru că vreau să țin cont și de nevoile ei și să îi ofer alegere.

Dacă pun toți pașii împreună, așa ar arăta începutul discuției mele cu fiica mea:

“Când văd jucăriile și hainele cu care ai fost la școală jos, pe covor, mă simt iritată și descurajată. 
Am nevoie de ordine și de colaborare, să lucrăm împreună ca să avem casa curată și să ne simțim bine în ea.
Când ai vrea, azi până la sfârșitul zilei, să pui jucăriile la loc și hainele în dulap?”

Cum îți sună acest mod de relaționare?

Dacă te întrebi la ce îți poate fi utilă Comunicarea Nonviolentă, iată un video cu câteva zone unde te-ar putea sprijini.

HAI SĂ VORBIM
  • 0723783073
  • contact@tonifieremotionala.ro
Localizare
Fii conectat